13 de gener 2008

Zapatero i Rajoy a internet: el debat electoral que mai no es farà

És possible un debat electoral per internet al nostre país? Està la nostra classe política prou madura com per llançar-se a defensar les seves idees en aquesta plataforma i respondre, en temps real, les preguntes dels internautes? O haurem de veure com els candidats dels principals partits busquen novament el refugi de la televisió i la seva limitadíssima interactivitat?

Molt probablement sigui aquesta última opció la que finalment triomfi de cara a les eleccions del pròxim 9 de març. La proposta de debat a la xarxa, tanmateix, ja està sobre la taula. Ha estat 20minutos.es qui ha obert el foc, proposant un cara a cara a internet entre Zapatero i Rajoy. Un munt de mitjans, blogs i institucions hi ha donat suport. Cap dels candidats ha acceptat, de moment.

Vist a VidaDigital

A la proposta de 20minutos.es -concretada en aquest web- s'hi han anat sumant mitjans com la mateixa Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, "La Vanguardia", "El Mundo" o "El País", entre d'altres, i també eines 2.0 com Twitter, que s'ha ofert com a plataforma per formular les preguntes. No està gaire clar que els candidats acceptin, però sí que és interessant com s'ha arribat a gestar el clima propici per llançar una proposta d'aquesta índole. I, per això, cal mirar cap als Estats Units.

Si alguna cosa tenen d'especial les eleccions primàries de candidats en aquell país és l'omnipresència d'internet en la campanya. Per un costat, els candidats han inundat de contingut la xarxa, i podem trobar-hi des dels ja clàssics blogs, com els de Clinton o Huckabee, fins a autèntics vídeos virals com el famós Obama Girl, amb milions de visites a YouTube.

Però també els mitjans online s'han bolcat en les eleccions i han aconseguit que sigui la gent qui s'apropi als candidats. El 23 de juliol, CNN i YouTube van muntar un debat entre els candidats demòcrates, on aquests contestaven preguntes que els feien usuaris de YouTube. En les recents primàries a Iowa, Google va crear un mapa especial per fer-ne el seguiment i el nombre de blogs, pàgines i especials informatius que segueixen les eleccions augmenta constantment.

El debat que es proposa en l’escenari espanyol es faria amb un moderador acceptat per les dues parts, i els mitjans adherits el retransmetrien de manera gratuïta. Les claus són, per a 20minutos.es, els milions d'usuaris que a temps real podrien seguir aquest debat. L'altre punt interessant és que quedaria reflectit perfectament quin és l'interès real de les persones en una política més participativa i propera.

Ara la pilota és a la teulada dels polítics, que de moment encara no han acceptat ni refusat la proposta. Segurament perquè no és una decisió fàcil. Els polítics se senten més còmodes amb una campanya electoral que té força collats els mitjans tradicionals mitjançant els espais prèviament marcats de promoció que no pas amb un internet indomable.

Si bé s'han fet intents de treure partit de la xarxa i s'han vist vídeos o perfils en webs socials com Facebook, encara hi ha excessiva desconfiança del gran poder que ja té internet actualment i un desconeixement de com treure'n profit. Si tenim en compte també la dificultat històrica de tenir debats televisats en condicions, és bastant previsible dir que no es farà tal debat en línia, o que si s'acaba fent, serà una versió força